„Švelni rezistencija“: netikėtas ir intriguojantis menininkų Indros Marcinkevičienės ir Antano Sutkaus duetas Prancūzijoje
Spalio mėnesį Prancūzijos miesto Burganefo rotušėje, kuri įsikūrusi įspūdingame viduramžius menančiame komplekse, buvo pristatyta menininkų Indros Marcinkevičienės ir Antano Sutkaus paroda „Švelni rezistencija“. Ši paroda – tai dviejų menininkų vizualinis dialogas, moderniai, suprantamai ir jautriai pasakojantis apie sudėtingą mūsų valstybės istorijos tarpsnį – okupaciją. Tačiau, kaip teigia parodos kuratorė Neringa Miller, tai – ne istorinė paroda, o veikiau jautrus pasakojimas apie Žmogų ir jo prigimtį, verčiančią saugoti tai, kas jam brangu – savo savastį. Paroda kviečia ramiai, lengvai ir kartais su ironija pažiūrėti į istorijos vingius ir perteikia solidarumo žinutę visoms tautoms, kurios patyrė ar vis dar patiria panašius išbandymus kelyje į nepriklausomybę.
Kūrybinė simfonija su fotomenininku Antanu Sutkumi
Šioje parodoje Indros Marcinkevičienės ir Antano Sutkaus kūriniai susiliejo į harmoningą ir, ekspertų teigimu, neįtikėtiną dialogą. Antano Sutkaus romi monochromija ir Indros Marcinkevičienės dramatiški koloritai atspindėjo dvi realybės dimensijas – realius istorijos fragmentus ir abstrakčius, bet jaudinančius lyrinius pasakojimus. Sutkaus fotografijos – tai tarsi inkarai, liudijantys mūsų praeitį, kur slypi ne tik lietuvių, bet ir kitų tautų, kentėjusių nuo politinės priespaudos, patirtis. O menininkės kūriniai, iš pirmo žvilgsnio spinduliuojantys spalvomis ir energija, kupini emocijų – nuo ironijos iki melancholijos.
Parodos vizualinė kalba – neatsitiktinė. Kontrastingi Indros Marcinkevičienės ir Antano Sutkaus darbai iš skirtingų laiko, meninės raiškos perspektyvų kalba tomis pačiomis, universaliomis temomis: apie žmogiškumą, ryšį, dvasios tvarumą, pamatines vertybes: ,,Man norėjosi parodyti, kokį milžinišką kelią Lietuva yra nuėjusi nuo tų graudžių, pilkų okupacijos laikų; kad šiuolaikiniai menininkai, tokie kaip Indra Marcinkevičienė, iš dabartinės perspektyvos gali laisvai kalbėti apie šį skaudų laikotarpį jo nesumenkindami ir neapraudodami. Taip pat tai mūsų vidinio stuburo, lietuviško jautrumo ir tvirtumo sintezė. Man tai labai gražu. Norėjau, jog prancūzai tai pajustų. Atrodo, kad mums pavyko“, – po parodos mintimis dalijosi Neringa Miller.
Kūrybos ypatumai ir globalumo simbolika
Indros Marcinkevičienės kūryba – tai ryški tradicijų ir šiuolaikinio meno sintezė. Menininkė savo darbuose tyrinėja moters emocinio lauko, karo ir gyvenimo politinėje priespaudoje temas. Jos kūrinių amplitudė itin plati: nuo globėjiškų ar fatališkų madonų iki ironiškų, bananais trykštančių skulptūrų-fontanų. Šie dramatišku koloritu ir liečiamų temų daugiaprasmiškumu išsiskiriantys darbai kviečia žiūrovus į dialogą: atskirti ironiją nuo tiesos, o koncepciją – nuo fakto. „Apgailestauju, kad mano kūryba Lietuvos publikai yra kiek per drąsi, bet tokiose užsienio šalyse kaip Prancūzija, Japonija, Singapūras, Belgija, Olandija ir JAV mano darbai sulaukia išskirtinio susidomėjimo ir pripažinimo. Tiek BRAVO! nesu sulaukusi savo gyvenime“, – sako pripažinimo per savo parodas Lietuvos sezono Prancūzijoje metu sulaukusi kūrėja.
Be tekstilės ir skulptūrų, I. Marcinkevičienė garsėja ir interjero dizaino objektais. Ji yra puiki koloristė, gebanti subtiliai derinti spalvas. Jos darbai ne tik spinduliuoja spalvomis, bet ir pagaminti iš kokybiškų medžiagų. Svarbus menininkės ankstesnės kūrybos motyvas – amžinybę, vaisingumą ir tobulybę simbolizuojantis kiaušinis. Šiuo metu autorės kūriniuose dominuoja bananai, žuvys, švelnios formos. Interjero dizaino elementai ir baldai praturtinti ryškiais spalviniais sprendimais ir konceptualiais užmojais, savitomis idėjomis ir istorijomis.
I. Marcinkevičienės Prancūzijoje pristatyti kūriniai – tai harmoninga minčių ir formų sintezė, kurioje atsispindi globaliai patiriami žmogaus iššūkiai, išgyvenimai ir jausmingas emocijų spektras. Ši paroda ne tik pabrėžė Lietuvos kultūros įvairovę, bet ir parodė, kaip menas gali tapti tiltu, jungiančiu skirtingą istorinę ir kultūrinę patirtį turinčius žemynus.
Ateities vizija
Be mažesnio masto parodų gimtojoje šalyje, Lietuvos ir užsienio parodose belgų tapytoją Francisco Sepulvedą sužavėjusi Indra Marcinkevičienė ruošiasi parodai Belgijoje. Tapytojas menininkės kūrybą pristatė galerininkams Patrickui Muldersui ir Hermanui van Herkui, kurių iniciatyva LOUISE galerijoje bus pristatyta menininkės asmeninė ir meno kūrinių, ir interjero dizaino elementų, ir baldų kolekcija. Paroda prasidės 2025 m. gruodžio 15 dieną ir vyks 3 mėnesius.