Šie tekstai paimti iš Lietuvos dizaino forumo skyrelio „Dizaino skaitiniai“ žurnale „Centras“.
Autorius Marius Dirgėla
——————————————————————————————————-
Zona Tortona vos per kelis metus tapo neginčijama Milano dizaino scenos dalimi. Daug kas sako, kad čia net įdomiau negu Rho. Kaip tai pasiekėte?
Zona Tortona pirmąkart organizuota 2000-aisiais Lucos Fois vadovaujamos komandos „Recapito Milanese“ ir augo labai sparčiai – būtent dėka savo verslo modelio, arba tiksliau – būtent jokio modelio ar struktūrizacijos nebuvimo. Po šešerių metų tokios veiklos nuspręsta vis dėlto pertvarkyti organizaciją ir įkurta nauja bendrovė ZOT, kurios pusės akcijų savininku ir „bendradirektoriumi“ (su Luca Fois) tapau aš. Jau metai dirbame kartu siekdami naujai organizuoti šį renginį, dirbti efektyviau siūlant paslaugas tiek dalyviams, tiek lankytojams. To reikėjo, nes ankstesnis organizacijos modelis (jo nebuvimas) susidūrė su situacijos valdymo problema: juk čia nuolat viskas keičiasi, po metų nė vieno dalyvio neberasi toje pačioje vietoje, jei išvis rasi… Šiandien mes rimtai dirbame su klientais, siekdami rasti geriausią sprendimą: kokios jiems reikia vietos, kokio ploto (atsižvelgiant į jų būsimą renginį), šalia ko jie turėtų būti ir šalia ko galbūt – ne. O klientai taip pat kiekvienas turi savo norų ir pageidavimų. Kiekvienam reikia rasti sprendimą, išvengti „meilės trikampių“. Tik turėdami taiką šiame fronte, mes galime atsigręžti į lankytoją. Kaip sakiau, kasmet Zona Tortona vis kitokia, mes taip pat stengiamės nuolat keistis, pasiūlyti ir naujų būdų pažinti dizainą – daugybę dalykų, bet pirmiausia tai, kas modernu, nauja, inovatyvu, tai, kas turi esminius šiuolaikinio dizaino bruožus – tvarumą, funkcionalumą, estetiškumą su trupučiu to, kas daro daiktus ar reiškinius cool…
Kokie iššūkiai sudėtingiausi dabar?
Manau, dabar problema nebe pritraukti žmones, bet – lankytojų srautų valdymas: į Zona Tortona ateina tiek žmonių, kad teisingai nenukreipus minios pusė liktų nieko nepamatę, ir tai tik švelniausias scenarijus. Taip pat svarbu, kad jų lūkesčiai kasmet būtų viršyti.
Ką planuojate ateičiai?
Pirmiausia – toliau derinti ir konsoliduoti Zona Tortona su Fiera Milan (Milano baldų paroda). Taip turime minčių eksportuoti savo modelį, net ne modelį, o formulę, į kitas šalis. Tačiau suprantam, kad tai nebus lengva. Čia, Milane, labai didelė kūrybiškumo koncentracija – daugybė dizainerių dirbtuvių, fotografijos studijų, kompanijų salonų. Ši teritorija yra cool. Taip pat ir žmonės, kurie čia gyvena, kurie atvyksta, yra labai atviri ir imlūs tai kultūrai, kuri tvyro ore. Deja, mes nesame tikri, kad ši formulė bus veiksminga Niujorke, Šanchajuje, Stokholme ir kitur. Tiesiog imti ir pakartoti nėra lengva. Mes svarstome, kuri šalis tiktų ekspansijos pradžiai – galbūt Ispanija? Kultūra, žmonių mentalitetas, regis, žadėtų sėkmę.
Mūsų veikla – tai neįprastas verslas. Ne vien komunikacija, renginiai, rinkodara ir pardavimai, greičiau viso to derinys. Nuo pat pradžių viskas buvo labai asmeniška, rėmėsi kelių žmonių asmeninėmis savybėmis ir pastangomis
Dabar Zona Tortona ir raudonasis apskritimas yra labai gerai žinoma Italijoje ir visame pasaulyje, nors mes nerengiame jokios reklaminės kampanijos – tai ne mūsų politika, ne mūsų biudžetai.
Kokie jūsų santykiai su Milano parodos organizatoriais, kuo jūs skiriatės?
Aš visiems sakau – jei nebūtų Salone, nebūtų ir Fuori Salone, nebūtų mūsų. Mes visuomet būsim antri, šalia. Bet mums labai pasisekė, kad parodos organizatoriai nusprendė išsikelti į naują teritoriją Rho – dabar Zona Tortona tampa pagrindiniu renginiu mieste. Žinoma, yra ir kitų renginių, bet jie išsibarstę. Čia yra Fuori Salone širdis.
Sakau, kad mums pasisekė, nes anksčiau, kai paroda vykdavo mieste, nelabai toli nuo čia, žmonės pirmiausia vykdavo ten ir praleisdavo visą dieną, o pas mus eidavo jau vakare. Dabar jie dvi-tris dienas praleidžia Rho, o tada dar dvi-tris dienas – pas mus. Taip yra, nes mes diferencijavomės.
Į Salone einama pamatyti tradiciškai stiprių kompanijų, jau žinomų ir įsitvirtinusių rinkoje, einama gilintis į produktų specifikacijas, daryti biznio. Ten žinai, ko tikėtis. Čia daugiau gyvenimo būdo, inovacijų, atradimų
Kaip „telpate“ viename mieste? Ar konkuruojate dėl dalyvių, pvz., kaina?
Mes vieni kitus papildome. Jie nedaro nieko, kas konkuruotų su mumis, ir mes nebandome konkuruoti su tokiu milžinu. Kompanijos nevertina mūsų kaip lygiaverčių alternatyvų, jei joms reikia rinktis, nusveria objektyvios aplinkybės. Salone veikia nu ankstaus ryto iki šeštos vakaro. Mes labiau tinkame renginiams, pristatymams, vakariniams šou. Mus renkasi dizaineriai ir kompanijos, norinčios pirmiausia pademonstruoti gyvenimo stilių, o Salone – parduoti produktą, konkretų daiktą.
Ar visi, kas nori būti Zona Tortona, ateina per jūsų kompaniją?
Manau, apie 90 procentų. Galbūt įmanoma rasti vietą šioje teritorijoje, įsirengti ekspoziciją. Tačiau būtinai prireikia daugybės paslaugų, kurias teikia tik ZOT. Tai tarsi programinė įranga kompiuteriui, be jos jis tik metalo laužas. Labai svarbu yra komunikacija – turint omenyje, kiek kompanijų dalyvauja, nebūdamas bendros komunikacijos dalimi, nebūdamas žemėlapyje tiesiog prapulsi bendrame katile.
Ar brangu čia būti?
Žinoma, tai šiek tiek pigiau nei Salone. Kitaip ir negalėtų būti. Tačiau įvertinus mūsų teikiamas paslaugas – komunikaciją, pagalbą organizuojant – tai jau daug daug pigiau.
Svarbu tik prisiminti, kad ir čia vietos (tiksliau, gerų, patogių, tinkamų vietų) taip pat trūksta. Todėl – „kas pirmesnis, tas gudresnis“. Po trijų-keturių savaičių pasibaigus renginiui pradedame registruoti norinčius dalyvauti kitąmet.
Kokios galimybės dalyvauti naujoms kompanijoms, naujoms šalims, pvz., neitin turtingai Lietuvai?
Mes siekiame tapti kuo labiau tarptautiniu renginiu ir reiškiniu, todėl esame visiškai atviri visoms naujovėms. Kartais esant mažam biudžetui verta kelioms kompanijoms ar, pavyzdžiui, visai šaliai nuomotis vieną erdvę ir kurti bendrą erdvę, bendrą renginį, pristatant kompanijų grupės ar šalies išskirtines savybes.
Kokie žmonės ateina pas jus? Ar turite Zona Tortona lankytojo „portretą“?
Manau, daugelis žmonių, kurie atvažiuoja į Rho, bent vieną dieną praleidžia ir čia. 58 procentai mūsų lankytojų yra užsieniečiai. Taigi mes labai tarptautiški tiek dalyvių, tiek lankytojų požiūriu.
Minėjote, kad Zona Tortona dalyviams būdingi gero šiuolaikinio dizaino požymiai. Ar vykdote tam tikrą norinčių pas jus patekti atranką?
Yra du būdai. Pirmasis – kompanijoms, kurias mes gerai žinome ir esame tikri dėl jų produkto kokybės. Tokių kompanijų mūsų sąraše labai daug. Kitas būdas – įvertinti naujokų galimybes, nes labai norime išlaikyti tą aukštą lygį, kurį pavyko pasiekti iki šiol. Tai ne šiaip sau: mūsų lankytojai, o ir eksponentai, čia atvyksta pamatyti naujo, inovatyvaus, šiuolaikiško, gero dizaino. Todėl turime nuolat būti žingsniu priekyje.
Kokie jūsų santykiai su dizaino organizacijomis, įvairiomis visuomeninėmis institucijomis?
Be abejonės, mūsų santykiai geri, pirmiausia su ADI, ir su kitoms organizacijomis. Tačiau kaip ir turbūt daug kur pasaulyje, didelės organizacijos, ypač valstybinės, yra lėtokos, nelanksčios, tuo tarpu mes turime veikti efektyviai ir greitai. Bendradarbiaujame, bet tai nėra mūsų veiklai gyvybiškai svarbu. Kitas dalykas – partnerystė su kompanijomis, įsitvirtinusiomis dizaino pasaulyje. Pirmiausia tai „Design-Italia.it“, pirmasis interneto portalas, skirtas vien tik dizainui. Ką tik pradėtas publikuoti jų kasdieninis naujienlaiškis dizaino ir dizaino vadybos profesionalams. Antrasis – „Design Library“, pirmoji vien dizainui skirta moderni biblioteka. Speciali taryba atrenka knygas, kompaktines ir DVD plokšteles ir kt. informaciją, priešingu atveju greit atsidurtume po popieriaus kalnu. Dar gegužės mėnesį atidarysime tokią dizaino biblioteką Šanchajuje, o rudens pradžioje – Stokholme. Trečioji kompanija – tai elektroninė geriausio itališko dizaino daiktų parduotuvė „Sign-of-design.com“, kuri savo ruožtu yra bendradarbiavimo su Yoox.com rezultatas.
Toliau planuojame įkurti dar tris ar keturias kompanijas ir taip tapti pirmąja integruota dizaino specializacijos grupe.
Kiek žmonių organizuoja Zona Tortona, tai nemažas krūvis?
ZOT nuolat dirba 35, dizaino savaitės metu samdome iš viso apie 140 žmonių, dalis kurių yra savanoriai. Visoje grupėje mūsų yra apie 65, tačiau kiekvienam projektui samdome reikalingą skaičių laikinų darbuotojų.
Papasakokite apie save… Turite „Ferrari“?
Ne, neturiu, ir tai manęs nedomina. Man labai patinka tai, ką darau, patinka (ir gerai sekasi) sportuoti, dievinu gerą kompaniją ir gerą maistą prie vyno taurės, o „Ferrari“ – ne man. Pakelti šią dizaino kompanijų grupę, stebėti, kaip ji auga – tai, kas mane „veža“, nors tikiuosi, kad po kelerių metų vis dėlto galėsiu skirti daugiau laiko sau. Kol kas tik matau, kad mano rugpjūčio atostogos „nuplaukė“…
Koks jūsų asmeninis santykis su dizainu? Studijavote?
Ne ne, aš ne dizaineris. Turiu nemažą rinkodaros komunikacijos patirtį. Esu įkūręs kompaniją, kuri teikia ilgalaike partneryste grindžiamas paslaugas aukščiausio lygio brandams („Ermenegildo Zegna“, „Brioni“, „Dolce & Gabbana“, „Diesel“, „Rolex“. Prieš porą metų man kilo mintis, kad reikėtų ir tiesiogiai dalyvauti rinkoje, kuriai mes dirbame, segmente tarp prabangos ir gyvenimo būdo brandų. Tam yra trys priežastys: pirma, iš vidaus lengviau suprasti, kaip ši rinka veikia, kokie jos principai, dinamika. Antroji priežastis – kelių kompanijų bendro potencialo išnaudojimas efektyviau, galimybė rasti naujų klientų, ir trečioji – ši investicija yra būdas kokybiškiau teikti paslaugas klientams, kuriuos jau turime šiame segmente. Pirmiausia įsigijome pusę „Design-Italia“ akcijų, vėliau – dizaino biblioteką, tada pradėjome „Sign-Of-Design“ projektą ir prieš metus įsigijome pusę ZOT akcijų.
Viskas vyko labai greitai. O kas toliau?
Taip, tiesa. Turint galvoje, kad italų biurokratija tikrai nepaslanki, viską organizuoti ir užtikrinti veikimą per dvejus metus yra tikrai geras rezultatas. Mūsų komanda tikrai šauni, mes turim bendrus tikslus ir vieni kitus suprantam. Tokioje situacijoje darbas verda. Žinoma, turime ir tolesnių planų. Nenorime augti be galo, šioje įmonių grupėje bus daugiausia 9-10 kompanijų, ir tai padės išnaudoti masto ekonomiką, pasiekti geresnio efektyvumo, turėti daugiau įtakos rinkoje, paskatinti tapsmą vis labiau tarptautiniu reiškiniu.
Ačiū už pokalbį.
This Post Has 0 Comments